به نظر شما نام علی در قرآن نیامده ؟!‏


اگر نیامده علت چیست؟


نیامدن نام مبارک حضرت على (علیه السلام) در قرآن کریم ، علل متعددى دارد :


1 . قرآن ، آخرین کتاب آسمانى است و باید براى همیشه از تحریف ، مصون بماند .


اگر نام حضرت على (علیه السلام) در قرآن ذکر مى شد ، کسانى که جاه طلب و ریاست خواه بودند و کسانى که بستگان شان در جنگ ها به دست حضرت على (علیه السلام) کشته شده بودند و کینه آن حضرت را در دل داشتند ، و در رأس امور هم بودند، در صدد تحریف قرآن برمى آمدند و آیاتى را که نام آن حضرت در آن ذکر شده ، از قرآن محو مى کردند ; همان گونه که بیست و پنج سال ، امیرالمؤمنین را خانه نشین کردند و در زمان 5 سال حکومتش سه جنگ داخلى را بر ایشان تحمیل کردند . پس بیان نشدن نام حضرت على (علیه السلام)در قرآن ، یکى از راهکارهاى حفظ قرآن از تحریف است .


2 . قرآن به بیان کلیات مى پردازد ; بنابراین به ندرت اسامى اشخاص زمان حضرت رسول(صلى الله علیه وآله) در قرآن به چشم مى خورد ; مثلا در آیه اول سوره «تبت » به نام «ابولهب » اشاره شده و او را مورد نفرین قرار داده است .


خداوند تفصیل کلیات قرآن را به حضرت رسول وانهاده است : «وَ أَنزَلْنَآ إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِم » (نحل ،44) قرآن ، کلیات مربوط به موضوع امامت را بیان کرده و جزئیات آن را رسول تبیین نموده است .


ابوبصیر مى گوید : «از امام صادق(علیه السلام) پرسیدم : مردم مى گویند : چرا از حضرت على (علیه السلام)و اهل بیت او نامى در قرآن کریم نیامده است ؟ امام(علیه السلام) فرمودند : به کسانى که چنین اعتراضى مى کنند ، بگویید : همان گونه که نماز در قرآن آمده ، ولى سه یا چهار رکعت بودن آن مشخص نشده و پیامبر آن را براى مردم تفسیر کرد ، همچنین زکات در قرآن نازل شده ، ولى مقدار آن مشخص نشده و رسول خدا آن را براى مردم تفسیر کرد... . همین طور در قرآن نازل شده است که «أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِى الاَْمْر ;(نساء ،59) از خدا و رسولش و اولى الامر اطاعت کنید .» این آیه درباره امام على و حضرت حسن و حسین(علیهم السلام)نازل شده و پیامبر فرمود : هر که من مولاى اویم پس على مولاى اوست . یعنى همان گونه که تفسیر جزئیات نماز ، زکات و حج و.. . به پیامبر واگذار شده ، معرفى اولى الامر و ذکر اسماى آنان به پیامبر واگذار شده است.


3 . گاهی اگر ویژگی های فردی ذکرشود حس کنکاوی مردم را بیشتر تحریک می کند تا بررسى کنند و به فردى که این ویژگى ها را دارد پى ببرند و این شیوه بیشتر در ذهن ها جاى مى گیرد ضمن این که بهترین معرفی افراد همین است ; مانند آیه ولایت که مى فرماید : «ولىّ شما خدا ، رسولش و کسى است که ایمان آورد ، نماز را برپا مى دارد و در حال رکوع زکات مى دهد .»


اما به نظرمن سراسر قرآن نام و ذکر علی علیه السلام هست ایشان نگین قرآن و خورشید قرآن هستند آیا وقتی خورشید عیان است نیاز به بردن نامش هم هست؟



سعید شمس Saeeid shams ::: سه‏شنبه 26/9/1387::: ساعت 12:18 عصر